sectornieuws

Tachtigste jubileum van Billiet

Billiet heeft reden tot feesten. Het bedrijf viert in 2012 immers zijn tachtigste jubileum en dat doet het uiteraard in stijl. En de kers op de taart is de indrukwekkende webtoonzaal die als extra service naar afnemers toe zeker en vast kan tellen.





Tachtig jaar geleden is het allemaal begonnen met een klein winkeltje in porselein en glas … . En een kranige vrouw - Jenny Vanlaere - die tijdens de moeilijke naweeën van de oorlog in het levensonderhoud van haar gezin diende te voorzien en de fundamenten voor een mooie professionele toekomst voor haar kinderen wilde uitbouwen. ‘Mijn grootmoeder was een bijzonder dynamische vrouw,’ zegt Christoph Billiet. ‘Met de trein trok ze van Tielt naar Brussel op zoek naar vernieuwende, leuke producten voor haar winkel en de doorverkoop. Haar talrijke trips en ontmoetingen leidden er uiteindelijk toe dat lokale handelaars bij haar kwamen aankloppen om interessante producten aan te kopen. Zo zijn ze dan ook op het idee gekomen om een groothandel op te starten.’ De balans was snel opgemaakt. Echtgenoot Alberic Billiet was de man voor assemblage van fietsen en Leuvense stoven. De dochters vonden hun toevlucht in de winkel in de Kortrijkstraat. En … ze leefden nog lang en gelukkig?

Dat zou hét ideale einde kunnen zijn in een verhalenboek. Maar de ontstaansgeschiedenis van Billiet mag dan wel lezen als een mooi relaas bevroren door de tijd, de tijd bleef er zeker niet stilstaan. Zoon en opvolger Godfried Billiet zocht immers ook internationale markten op en bouwde zo samen met zijn vrouw en hun kinderen Sylvie en Christoph het bedrijf uit tot zijn huidige omvang. Het bedrijf is met de derde generatie aan het stuur verzekerd van een vast verankerde vertegenwoordiging in België, Luxemburg, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Er is zelfs een aankoopkantoor in Hong Kong, die de aankoop, logistiek en administratie verzorgt van meer dan 2000 containers vanuit China naar alle uithoeken van de wereld. Het spreekt voor zich dat het assortiment van Billiet met 18.000 artikels en meer dan vijftig merken verdeeld over vier verschillende categorieën - huishoudelijke producten, horecabenodigdheden, geschenkartikelen en seizoensitems - voor elke afnemer als een schatkamer vol onuitputbare verrassingen aanzien kan worden. Op hun lauweren rusten, het staat met andere woorden nog steeds niet in het woordenboek van Billiet. Tijdens hun jubileumjaar introduceert het bedrijf dan ook een technologisch hoogstandje dat best kan tellen.

In februari hebben jullie de webtoonzaal gelanceerd. Wat is hiervan de bedoeling?
Christoph Billiet - Bij Billiet hechten we veel belang aan een perfecte service naar onze klanten toe. Dan heb ik het niet enkel over een optimale bevoorrading, het aanleveren van het nodige promotiemateriaal, maar ook over de ondersteuning wat de inrichting van de winkels betreft … . Onze webtoonzaal is daar opnieuw een mooi staaltje van. Wij zijn voor de ontwikkeling van deze virtuele toonzaal dan ook vertrokken vanuit de tientallen vragen die wij dagelijks van onze klanten doorkrijgen. Wij willen onze klanten immers een allesomvattende tool aanbieden, waarop ons volledige assortiment up-to-date te raadplegen is, maar die daarentegen ook veel meer te bieden heeft. Per product is het mogelijk om na te gaan of het al dan niet voorradig is, wat de perfecte leveringstermijn is en het kan - uiteraard - ook online besteld worden. De bestelorder maakt echter slechts 2% van het volledige webgebeuren uit. Het is zeker en vast geen verplichting om via deze weg bestellingen door te voeren, maar het kan, en het is wel degelijk een verrijking voor de klant. Daarenboven is het voor de klant ook mogelijk om zijn eigen voorgeschiedenis en bestelorders te consulteren en toekomstige wenslijstjes aan te maken. Of om ideetjes te sprokkelen, trends op te sporen en nog zoveel meer. De toepassingen zijn zeer omvangrijk. De meeste gebruikers zijn dan ook razend enthousiast.

Hoeveel klanten zijn er reeds geregistreerd op de webshop?
Christoph Billiet - Wij hebben momenteel duizend geregistreerden op de website. Een zevenhonderdtal kunnen vooralsnog vaste gebruikers genoemd worden, voor zover daar sinds februari sprake van kan zijn. In totaal hebben we wereldwijd bovendien gemiddeld drieduizend actieve klanten. Maar de gebruikers van onze professionele website hoeven geen afnemer bij ons te zijn. Iedereen die als professional in onze branche werkt, kan een registratie verkrijgen.

Zijn er festiviteiten ingepland ter ere van het tachtigste jubileum?
De opendeurdagen op twee en drie september zullen uiteraard extra feestelijk aangekleed worden en voorzien worden van de nodige animatie. Maar meer wens ik daarover nog niet te verraden.

Tenslotte, hoe ziet Billiet de volgende tachtig jaar de toekomst tegemoet?
Christoph Billiet - Wij zijn over de jaren heen geëvolueerd van een groothandelaar van producten tot een merkenverdeler. De hedendaagse consument koopt immers niet langer een merkenloos product, maar maakt een keuze in functie van de merkidentiteit die aan een bepaald product verbonden wordt. Wij geloven dan ook sterk in de merken die wij in huis hebben. Merken zoals Thermos en Arc maken al meer dan dertig jaar deel uit van ons assortiment, en dat wil wat zeggen. Voor Thermos treden wij bovendien als exclusieve verdeler voor de volledige Europese markt op, uitgezonderd het Verenigd Koninkrijk, voor Arc nemen we de Benelux voor onze rekening. Ook wat onze eigen merken, Cosy & Trendy en Top & Trendy, betreft kunnen we over een succesverhaal spreken. In eigen land, maar evenzeer in het buitenland. Wij exporteren momenteel naar maar liefst 30 landen. Het assortiment bevat stuk voor stuk vernieuwende producten met een zeer lage instapprijs, wat grotendeels als verklaring voor de goede resultaten kan aangehaald worden. Wij wensen het bestaande succes van onze bestaande merken naar de toekomst verder uit te bouwen. Bij ons is immers niets van korte termijn. Als familiebedrijf geloven wij in het langetermijnverhaal en gaan we veeleer uit van wat ons buikgevoel aangeeft. En dat moeten we blijven doen.

Gepubliceerd op : 16 juni 2012 Bron : © cuizine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=1061 and a.id not in (6765)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=1061 and a.id not in (6765) order by a.datum_online desc, a.created desc

laatste nieuws in table

meer nieuws in table
MAAK UW KEUZE IN TABLE :