varia

Miele, in het verleden, het heden en de toekomst

Iedereen heeft wel een toestel van Miele in huis, of het nu gaat om een stofzuiger, een stoomoven of een wasmachine. En wanneer Miele voorstelt om de productiecentra van deze toestellen te gaan bezoeken, zeggen wij natuurlijk geen nee.





Miele telt maar liefst acht fabrieken op Duitse bodem, met daarnaast nog een fabriek in Oostenrijk, de Tsjechische Republiek, China en Roemenië. De toestellen van Miele die onze keukens, wasruimtes en garages sieren, worden dan ook steevast in de productiecentra van onze oosterburen geproduceerd. Twee van deze fabrieken, in Bielefeld en Gütersloh, stelden hun deuren de afgelopen week wagenwijd voor ons open.

In de geschiedenisboeken

Miele werd in 1899 door Carl Miele en Reinhard Zinkann in het Duitse stadje Herzebrock opgericht. Het tweetal startte met de productie van melkcentrifuges en karnmachines, veelgevraagde producten die in de heersende tijdsgeest en de desbetreffende streek in zowat elke koeienstal aanwezig dienden te zijn. Een gat in de markt was het niet echt te noemen, eerder een risicovolle onderneming in een zwaar oververzadigde markt, want zowat dertig andere fabrikanten hielden zich met soortgelijke werkzaamheden bezig.

Het kwaliteitsmotto ‘immer besser’ stamt dan ook af uit de vroege beginjaren van het merk, dat zich al snel wilde onderscheiden van de rest door de kaart van kwaliteitsvolle producten te trekken. Slechts twee jaar later bracht het merk een allereerste wasmachine op de markt, die uiteraard handmatig bediend moest worden. De technologie achter dit toestel vertoonde behoorlijk wat gelijkenissen met de melkcentrifuge en zou uiteindelijk resulteren in de productie van een volledig geautomatiseerde wasmachine in 1958.

Ondertussen had het merk in 1929 ook al zijn allereerste vaatwasmachines op de markt geïntroduceerd. In 1966 volgde vervolgens de droogtrommel, en zo ging het maar door en door. Het vooruitziende merk zou doorheen de jaren steeds meer de focus leggen op huishoudelijke apparaten en de productie van melkgerelateerde producten, wagens, fietsen en bromfietsen zou uiteindelijk de duimen moeten leggen voor het huishoudsegment.

Miele, anno 2011, een uiterst winstgevende en mensvriendelijke omgeving

Het Duitse merk genereerde het afgelopen jaar een omzet van gemiddeld 2,83 miljard euro, waarvan België 4% voor eigen rekening neemt. De talrijke investeringen in de ontwikkeling van toonaangevende technologieën en de voortdurend doorgevoerde productvernieuwingen lonen dus zeker de moeite. Dat bevestigt ook Markus Miele, International Managing Director van Miele en tevens ook de achterkleinzoon van de stichter Carl Miele. Noël Smets, de directeur van Miele Belux, prijst de langetermijnvisie van het familiebedrijf, dat niet verstoord wordt door wisselende posities aan de top en/of de urgentie van stabiele kwartaalomzetten.

Het merendeel van alle innovaties, die een belangrijke bijdrage voor het succesverhaal van Miele vormen, zijn in grote mate ontsproten aan het creatieve brein van het designteam, dat 42 designers tewerkstelt en in het designcentrum van Gütersloh gehuisvest is. Het designteam van Miele onthaalt ons in de zogenaamde 3D-kamer, waar het mogelijk wordt om elk toestel in een uiterst gedetailleerde 3D-omgeving te integreren, alsof je in een levensechte keuken, woonkamer of wasruimte rondwandelt. Deze driedimensionale visualisering is van grote waarde bij de beslissing of een product al dan niet in productie zal worden genomen. Wat ook belangrijk is om weten, is dat die productie volledig in handen is van het bedrijf zelf. Zowel de bekisting als de elektronica van de apparaten wordt in eigen huis geproduceerd.

En daarvoor heeft Miele wereldwijd gemiddeld 16.500 werknemers in dienst. Vorig jaar werd er overigens slechts een uitstroom van 0,5% genoteerd. Met andere woorden, het personeel van Miele blijft bij voorkeur gedurende langere tijd werkzaam binnen het bedrijf, en dat merk je ook in de productiehallen. Ongeacht het feit dat zowat alle leeftijden goed vertegenwoordigd zijn, zie je toch ook heel wat grijzende hoofden van vijftigplussers aan de productiebanden staan. En verwonderlijk lijkt ons dit zeker niet. In de fabrieksruimten circuleert buitengewoon veel natuurlijk daglicht en heerst er enorm veel orde. Ook het tempo waaraan gewerkt wordt, lijkt ons zeer comfortabel. Dit beaamt ook Kris Foucart die ons rondgidst op de fabrieksgronden en ons vertelt dat het opdrijven van het tempo met ongeveer 10% tot 15% inderdaad mogelijk is, maar in sterk contrast met de algemene bedrijfsfilosofie zou staan. Wie kwaliteit wenst na te streven, kan niet gehaast te werk gaan.

Miele, in de nabije en verre toekomst

Op de vraag waarop Miele de komende jaren bewust zal inspelen, antwoordt Markus Miele het volgende: “De afgelopen tien tot vijftien jaar hebben wij continu geprobeerd om het comfort en gebruiksgemak van onze toestellen te verhogen en ook de komende jaren zullen er meer en meer intelligente gebruikersinterfaces in gebruik worden genomen. Daarnaast blijft ook de drang naar manieren om gezond te eten én te koken de ontwikkeling van nieuwe toestellen beïnvloeden. En Miele zou uiteindelijk Miele niet zijn als we niet enorm veel belang aan design zouden blijven hechten.”

Miele blijft ook de smartgridtechnologie, waarbij huishoudtoestellen op het slimme elektriciteitsnetwerk kunnen worden aangesloten, van dichtbij opvolgen, zo bevestigt Kris Foucart. Met de uitbreiding van SmartStart zouden de toestellen van Miele zichzelf automatisch kunnen inschakelen zodra de prijs van elektriciteit het goedkoopst is. De kostprijs van elektriciteit zal met dit systeem immers gaan schommelen in de loop van de dag. Tijdens periodes waar er weinig stroomafname is of de opbrengst uit de centrale productie zoals zonnepanelen groot is, zou elektriciteit goedkoper zijn dan op piekmomenten. Op die manier profiteer je de ganse dag door van de meest economische energietarieven, zonder zelf enige moeite te moeten doen. In de loop van de komende maanden volgt hierover ongetwijfeld nog meer nieuws.

Markus Miele meldde ons tenslotte nog vol trots dat hij aan het lijstje van exportlanden nog een extra land, namelijk Brazilië, kan toevoegen. Miele is momenteel dus werkzaam in maar liefst 48 landen. Er staat Miele met andere woorden nog een mooie toekomst te wachten.

Gepubliceerd op : 13 mei 2011 Bron : © cuizine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (5) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=2 and a.id not in (5897)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (5) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=2 and a.id not in (5897) order by a.datum_online desc, a.created desc

cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
MAAK UW KEUZE IN HUISHOUDELEKTRO :