beursnieuws

Dossier: Ambiente 2011 : Ambiente 2011: Interview met Nicolette Naumann

Ambiente 2011: Interview met Nicolette Naumann

Professionele aankopers, die komen tijdens de start van het nieuwe bedrijfsjaar in februari, telkens opnieuw in grote getale naar Ambiente in Frankfurt am Main afgezakt. Wij vroegen Nicolette Naumann, vice-presidente van de Messe Frankfurt, naar de reden voor het onverdeelde succes van deze internationaal geroemde beurs.


Ambiente 2011: Interview met Nicolette Naumann




Ambiente 2011 verwacht zo’n 4300 exposanten van over de hele wereld. Vorig jaar bezochten gemiddeld 132.000 professionele bezoekers de beurs, die 182.000 vierkante meter ruimte innam. De combinatie van de drie verschillende beurzen, Dining, Giving en Living is dan ook een gigantisch succes. Dat benadrukken de bovenstaande cijfers reeds.

Nicolette Naumann verduidelijkt: “Ambiente is het belangrijkste en meest professionele zakenplatform, voor zowel bestaande als nieuwe klanten. De aanbiedingen voor het komende zakenjaar worden er afgerond, handelaars vinden er het grootste internationale productenspectrum en kunnen er bijgevolg hun horizon uitbreiden te midden van de allergrootste en allerkleinste aanbieders op de markt. Kortom, wie zich op de internationale markt wil positioneren, moet op Ambiente aanwezig zijn.”

1. Wanneer je er de exposantenlijst bijhaalt, valt het op dat er dit jaar heel wat meer producenten van elektrische huishoudtoestellen op Ambiente zullen staan. Hoe kan je deze ontwikkeling verklaren?
Nicolette Naumann - "Kleine huishoudelijke toestellen zijn altijd al een onderdeel geweest van het gevarieerde productenspectum op Ambiente, maar inderdaad, dit jaar verwelkomen we met veel plezier maar liefst 35 koplopers van de internationale markt, zoals bijvoorbeeld KitchenAid, WMF en Bialetti. Ook de fabrikanten van elektrische toestellen zien de voordelen van het gevarieerde doelpubliek, dat dankzij de drie verschillende beursonderdelen op de beursvloer aanwezig is. Op die manier slagen ze er in niet enkel in om hun primaire doelgroep, de handelaars van elektrozaken, te bereiken, maar ook aankopers voor warenhuizen, mailorderbedrijven en decoratie/cadeauwinkels die nu ook elektro in hun assortiment opnemen."

2. Producenten van tafelwaren hebben het de afgelopen jaren niet gemakkelijk gehad. Was dit ook merkbaar op Ambiente? Hoe is dit ondertussen op de beursvloer geëvolueerd?
Nicolette Naumann - "Na enkele moeilijke jaren, vooral in Europa dan, is de economische situatie opnieuw gestabiliseerd. Tijdens de crisis is het duidelijk geworden dat fabrikanten zich gefocust hebben op de aanwezigheid op de allerbelangrijkste beurzen, zoals Ambiente, om de stabiliteit van dergelijke beurzen als basis voor hun eigen succes te gaan gebruiken. Ambiente besteedt ook voldoende aandacht aan de toekomst van deze sector. Nieuwkomers die hun ideeën, prototypes en designs aan een professioneel publiek willen aftoetsen, krijgen daartoe de kans dankzij programma’s als ‘A Mano’, ‘Next’ en ‘Talents’. Wij zien het als onze taak om de nieuwkomers en de industrie met elkaar in contact te brengen."

3. Op Ambiente worden heel wat prijzen uitgereikt, zoals de Design Plus Award om er maar eentje te noemen. Waarom is dit zo belangrijk voor Ambiente? Wat zijn de absolute highlights van deze editie?
Nicolette Naumann - "Dankzij prijsuitreikingen, zoals de ‘Design Award of the Federal Republic of Germany’ en de ‘Product of the Year’ in de categorie plastiek, slagen wij er opnieuw in om innovaties aan het publiek voor te stellen en ons vernieuwende karakter nogmaals te onderlijnen. Dit jaar wordt voor de vijfde keer de ‘Kitchen Innovation Prize’ overhandigd, wat gepaard zal gaan met een presentatie van alle winnende producten van de afgelopen jaren. In aanvulling op de prijsuitreikingen worden ook een aantal presentaties/shows vertoond. Zoals ‘Blades’, een tentoonstelling met als onderwerp ‘het mes’ waarvan alle facetten belicht zullen worden. Of de ‘16th Silver Triennial of the Society for the Goldsmiths’ Art‘ en de Duitse ‘Goldsmiths’ House’, waarin zilver centraal staat."

4. De algemene trends voor het komende seizoen worden omschreven als ‘Cute, Raw, Refined en Mash’. Welke trends zullen in de ‘Dining’ sectie het meest opvallend zijn?
Nicolette Naumann - "De afgelopen jaren zijn ecologie en duurzaamheid natuurlijk heel fel naar voren geschoven. En dat zal zeker nog een tijdje zo blijven. Gaan we het inderdaad specifieker gaan zoeken, dan zal de trend ‘Cute’ het meest opvallen. Deze trend is speels, en vooral sterk beïnvloed door vormen en kleuren uit de jaren 50, die tot nieuwe decoratieve ideeën voor porselein en tafellinnen zullen leiden. Vrij vertaald uit zich dit in fijne, grafische motieven, golvende lijnen en delicate stippen en strepen. Boven alles staat ook de drang naar kwaliteitsvolle, praktische producten, een drijfveer die nogmaals onderstreept wordt door de ‘Design Plus Award’. Deze prijsuitreiking vindt elk jaar op Ambiente plaats, en opvallend genoeg zijn zowat 50% van de winnende producten uit de tafelwaren -en keukengereisector afkomstig. Dat zegt volgens mij dan ook genoeg."

Meer nieuwigheden:
kinderbestekken
kinderserviezen
x porselein
kurkentrekkers
dienbladen
meer ...
Dossier: Ambiente 2011 : Ambiente 2011: Interview met Nicolette Naumann


Gepubliceerd op : 1 december 2010 Bron : © cuizine.be
print e-mail
nieuwsbrief

Dossier: Ambiente 2011

Wie de nieuwste trends op vlak van de gedekte tafel en/of keukengerei wil ontdekken, moet daarvoor op Ambiente zijn. Er viel dus weer heel wat moois te ontdekken op Ambiente 2011. Een trendrapport vind je hier.



Dossier: Ambiente 2011


De nieuwste trends op het vlak van de gedekte tafel en keukengerei zijn de volgende: het gebruik van ruwe, natuurlijke materialen, pastelkleurtjes uit de jaren vijftig, een ongekende mix van materialen, kleuren en motieven en verfijnde designs.

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.parentid=5551 and a.type<>10 order by a.dossier_volgorde

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.parentid=5551 and a.type<>10 order by a.dossier_volgorde

nieuws

laatste nieuws in kitchen

meer nieuws in kitchen
MAAK UW KEUZE IN KITCHEN :