varia

Euronics NV: samen sterk staan

Sinds een jaar is de elektrohandel in België een nieuwe aankoopgroepering rijker, Euronics NV. We spraken met manager Thierry Van Steenbergen over een stand van zaken.





Euronics NV werd opgericht op 9 juni 2009 en maakt deel uit van Euronics CVBA, beter bekend van de Selexion- en Selexion Clix-winkels. Grote bezieler van de groep is Hans Carpels, die ook president is van Euronics Europa, op Europees vlak de nummer één van de aankoopgroeperingen.

Vanwaar de nood aan een nieuwe aankoopgroepering?
Thierry Van Steenbergen: “Daar zijn verschillende redenen voor. Enerzijds voelden we dat er nog een leemte was tussen Selexion en de andere groeperingen. Selexion heeft winkels van minstens 650 m², met het gekende shopconcept. Maar er waren nog heel wat zelfstandigen die wel interesse hadden in Selexion maar niet exact voldeden aan de voorwaarden. Of er was al een Selexion-winkel in de buurt.“

“Door Euronics NV op te richten willen we deze zelfstandige handelaar de middelen geven om de concurrentie met partijen als MediaMarkt, Krefel en Vandenborre het hoofd te kunnen bieden. Men kan terugvallen op een organisatie waar zowel marketing, logistiek als aankoop centraal gebeuren. Volgens mij is de synergie tussen deze drie divisies primordiaal in deze tijd.”

“Als we een winkel selecteren kijken we steevast naar kwaliteit, en niet kwantiteit. Het gaat om dynamische winkels in bruingoed en/of witgoed met een eigen identiteit die hun rendement en marktaandeel willen verhogen. De oppervlakte van de winkel ligt tussen de 250 en 800 m².”

Wat zijn nog andere verschillen met Selexion en Selexion Clix?
Thierry Van Steenbergen: “Selexion gaat steeds meer imagogericht te werk, met de nadruk op magazines en radiospots. Euronics NV maakt gebruik van een tiental echte verkoopsfolders per jaar. Folders tussen de 8 en 16 pagina’s afhankelijk van de productgroepen die men voert. Deze folder blijft een goede tool om zich bekend te maken naar de buitenwereld toe, en om trafiek te genereren naar de winkels.”

Wat zijn de sterke punten van Euronics?
Thierry Van Steenbergen: “De kracht is dat we een Europese groepering zijn, met meer dan 11.000 winkels in 29 landen. We worden niet alleen ondersteund door de leveranciers en fabrikanten in België maar ook die op Europees vlak. Zo kunnen we interessante en exclusieve deals afsluiten.”

“Die rechtstreekse relatie tussen de leveranciers en de winkel vinden we heel belangrijk. Het maakt het makkelijker om productinformatie, prijzen, service en acties door te geven. De zelfstandigen zijn meer betrokken bij hun leveranciers, en omgekeerd. We willen hierbij niet de rol van de groothandel overnemen, we zijn een aankoopgroepering in de ruimste zin van het woord.”

De elektrohandelaar moet niet vrezen voor inmenging?
Thierry Van Steenbergen: “Bij ons blijft een zelfstandige handelaar baas in eigen winkel. We willen niet tornen aan de goede naam en reputatie die een handelaar geniet in zijn streek. Uit een enquête die we twee jaar geleden hebben afgenomen bij zelfstandige handelaars, was overigens het bewaren van die zelfstandigheid één van de belangrijkste zorgen. Het betaalbaar houden van de marketing was een andere.”

“Concreet hoeft de handelaar niet alle merken uit ons portfolio te volgen, en heeft hij de keuze om andere merken aan te bieden in de winkel. Er zijn geen verplichte afnames van producten of aantallen. De folder is optioneel, al vinden wij dat wel een meerwaarde. Wat de aankleding van de winkel betreft, ook daar kan de handelaar vrij beslissen. Wie toch zijn winkel wil opfrissen, kan een beroep doen op een volledig winkelconcept met een jeugdige uitstraling. Opnieuw: verplicht is het niet. Op financieel vlak kunnen we een steun zijn. Zo bieden we tal van verzekeringen aan die de handelaar jaarlijks ettelijke euro’s opleveren.”

“We zijn overigens heel transparant naar onze partners toe. Op het intranet kan men ten allen tijde controleren wat bijvoorbeeld de kortingen en bonussen zijn. Bij Euronics is er ook geen opzegperiode: wie toetreedt kan er steeds opnieuw uitstappen zonder opzegperiode of -vergoeding.”

Hoe reageert de elektrohandelaar?
Thierry Van Steenbergen: “Erg goed. Een jaar na de opstart hebben we 26 partners, dus het geloof in het concept is er. Tegen het einde van het jaar mikken we op 35 winkels. Op drie jaar tijd willen we tussen de 80 en 100 gezonde, dynamische winkels laten aansluiten. Je hebt me ook niet horen spreken over leden maar partners: bij ons betaal je geen lidgeld.”

Wat brengt de toekomst?
Thierry Van Steenbergen:“Dit jaar zullen we op de IFA aanwezig zijn met een grote stand, waar Belgische klanten of geïnteresseerden welkom zijn. Het is een ideaal moment om nader kennis te maken met de Europese kracht die achter Euronics zit. Ik kan het iedereen aanbevelen.”

Meer info: www.euronics.be

Gepubliceerd op : 8 juli 2010 Bron : © cuizine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (5) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=2 and a.id not in (5157)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (5) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=2 and a.id not in (5157) order by a.datum_online desc, a.created desc

cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
cuizine.be
varia
MAAK UW KEUZE IN HUISHOUDELEKTRO :