sectornieuws

Liebherr blijft innoveren

Al wie een beetje op zoek gaat naar een kwalitatieve koelkast of diepvriezer, komt vroeg of laat terecht bij het merk Liebherr. Het Duitse familiebedrijf levert al 50 jaar innovatieve koelkasten en diepvriezers. Liebherr wordt in BelgiŽ geÔmporteerd door Cinem. We hadden een gesprek met de Algemeen Directeur van Cinem, Patrick Sohier.


Liebherr blijft innoveren




Elektrozine.be: Hoe bent u bij Liebherr terechtgekomen?
Patrick Sohier: "Ik ben van opleiding leraar chemie, biologie en fysica en heb een aantal jaar les gegeven. Vrij vlug ben ik in de winkel in Brugge van mijn schoonouders terechtgekomen, die zich specialiseerden in high-end bruingoed met merken zoals Yamaha en B&O. Na het overlijden van mijn schoonouders heb ik de zaak nog eventjes verder gezet met mijn schoonbroer en er na 1,5 jaar uitgestapt. Ik ben dan terechtgekomen op de centrale aankoopafdeling van Expert als product manager in 1993. In 1995 heb ik de stap gezet naar Blaupunkt waar ik als trade marketeer in nauw contact stond met handelaars. In 1997 ben ik dan verhuisd naar de huishoudafdeling van zusterbedrijf Bosch waar ik sales manager was voor key accounts en de keukenhandel."

"In 1999 heb ik de kans gekregen om bij Cinem aan de slag te gaan. Cinem was toen net overgenomen door de gebroeders Bakker. Hun vader was destijds eigenaar van BCC, een grote elektroketen in het westen van Nederland. Toen rond die periode BCC werd overgenomen door de groep Kingfisher - die ook in ons land ketens zoals VandenBorre en Hugo Van Praag overnam - besloten ze in Cinem te stappen."

Elektrozine.be: En toen kwamen ze bij u terecht?
Patrick Sohier: "Ja. Bovendien trof ik veel potentieel in het merk Liebherr aan. Ik besefte zeer goed dat het over een kwaliteitsproduct ging, dat niet werkt met superprijzen of zotte kortingen. Deze politiek is al jaren hetzelfde en daar voelen we ons goed bij. Cinem en Liebherr zijn trouwens niet-beursgenoteerd. Het voordeel hiervan is dat we op lange termijn makkelijker iets kunnen uitstippelen en we ons kunnen permitteren een minder goed kwartaal te draaien zonder repercussies. Met in het achterhoofd dat we dat kunnen inhalen twee kwartalen later. Ik besef goed dat de druk van aandeelhouders niet te onderschatten is. Elk kwartaal moeten er bepaalde doelstellingen behaald worden. Het gros van de winst wordt bij ons opnieuw geÔnvesteerd."

Elektrozine.be: Wat zijn de uitdagingen die u hier heeft meegemaakt?
Patrick Sohier:
"Een belangrijk luik waarmee ik nog geen ervaring had in vorige functies, was het personeelsbeleid. Bij mijn aanstelling wilde ik de conservatieve structuur wijzigen, en heb ervoor gekozen om dit stap voor stap te doen en veel te luisteren naar het personeel. In de verkoopsvergadering bijvoorbeeld komen we steeds samen tot een consensus. Deze manier van werken verhoogt naar mijn mening ook de betrokkenheid van de werknemers. Openheid is een ander voornaam aspect dat ik hier heb ingevoerd: maandelijks krijgt iedereen nu een overzicht van de verkoopsresultaten. Ondertussen werken bij Cinem 23 mensen; toen ik hier van start ging was dat de helft."

"Bovendien zijn we het eerste jaar meteen verhuisd naar nieuwe kantoren die beter voldeden aan de high-end uitstraling van het merk. Op onze huidige locatie hebben we een grotere showroom waar particulieren een bezoek aan kunnen brengen, meer plaats voor het magazijn, parkeerplaatsen en airco. De verhuizing was in een uitdaging in de zin van het personeel mee te krijgen."

"Een derde uitdaging was het versterken van het merk Liebherr in de markt. Een pijnpunt was vroeger de distributie. Deze was niet evenwichtig genoeg en bepaalde klanten wogen te zwaar door. Het uitbouwen van de distributie over heel BelgiŽ is ook belangrijk om nationaal een mediacampagne te kunnen voeren waarbij de geÔnteresseerde klant in een nabijgelegen verkooppunt terecht kan. De uitbouw van de distributie heeft zeker zo'n vijf jaar tijd geduurd. Nu nog zijn we bezig om de laatste blinde vlekken in de kaart op te vullen."

"Op de professionele markt hebben we een aantal interessante verkopen kunnen realiseren, zoals de inrichting van winkelketens zoals O'Cool en Colruyt. Dit heeft een dubbel effect: de toestellen dragen de Liebherr-merknaam en komen zo in aanraking met de consument. Dit geeft extra merkimago. Wij gaan ook niet miljoenen smijten tegen tv-reclame, mond-aan-mond reclame in combinatie met reclame in tijdschriften en online vind ik de beste manier van werken."

Elektrozine.be: Zijn er voorwaarden voor dealers om het merk te verdelen?
Patrick Sohier:
"Uiteraard. Vroeger waren er veel klanten die slechts af en toe onze producten kochten. Bijvoorbeeld keukenhandelaars die de vraag kregen van consumenten om nadrukkelijk een Liebherr-toestel in hun keuken op te nemen. Verder ondersteunden deze keukenhandelaars ons merk niet. Nu sturen we dit type van dealer door naar de groothandels."

Elektrozine.be: Welke evolutie ziet u op het gebied van koelkasten en diepvriezers?
Patrick Sohier:
"Een belangrijke evolutie is de vraag naar grote volumes. Dat zien we duidelijk aan de verkoopscijfers van onze side-by-side koelkasten. Zelfs professionele kasten van 500 liter krijgen een plaatsje in de garage bij de mensen thuis. Het zijn vooral de volledige uitgeruste side-by-sides die vlot verkopen en jaarlijks beter doen. Ons best verkochte model is het duurste model dat meer dan 4000 euro kost. Dat betekent dat er een groot cliŽnteel bestaat voor dergelijke topmodellen. We zijn ook een merk dat vaak bij duurdere keukens wordt gekozen, en dat betekent automatisch iets grotere keukens."

Inbouwkoelkasten en -diepvriezers spelen meer en meer een belangrijke rol in de inbouwapparatuur. Het Liebherr-gamma voor 2006 bulkt van de innovatieve ideeŽn.

"Inbouw is overigens de vrijstaande markt aan het inhalen. 20 procent van onze verkochte toestellen is voor inbouw - dat is een stijging met 5 procent op vier jaar tijd. Ik zie dat op korte termijn nog verder evolueren naar een aandeel van 30 procent."

"Verder zie ik ook een duidelijke polarisatie naar high-end en low-end. Het middensegment heeft het - zoals in vele branches - heel moeilijk. Een derde evolutie is de vergrijzing van de bevolking van wie een deel zeer kapitaalkrachtig is. Wanneer hun toestel aan vervanging toe is, dan zien wij dat zij meer budget bovenhalen dan de jongere generatie."

Elektrozine.be: Benaderen jullie op een bepaalde manier dit vergrijzende deel van de bevolking?
Patrick Sohier:
"Onze reclamestrategie - in samenwerking met ons reclamebureau - houdt voornamelijk rekening met de leeftijdscategorieŽn boven de 35 jaar. We spelen met onze campagnes in op thema's waaraan deze personen gevoelig zijn. Bijvoorbeeld het thema BioFresh - de mogelijkheid om voedsel langer vers te bewaren en gezonder te eten, met minder weggooien. We weten dat de oudere generatie dit steeds belangrijker vindt."

"Wijn is een typisch aspect van de vergrijzing van de bevolking. Bij deze mensen zitten een pak wijnliefhebbers die geÔnteresseerd zijn in een wijnkast. Voor hen is het belangrijk dat die wijn - die destijds gekocht is om wat langer te bewaren - goed uit die kast komt zonder bijkomende geurtjes of smaakjes."

††††
Liebherr innovaties:
  • 2006: wijnkast met drie aparte temperatuurzones; innovatieve verlichtingsconcepten; groentenladen op rails; SoftSystem deursluiting
  • 2005: DuraFreeze; telescopische lades; NoFrost in A++
  • 2004: LED-verlichting; SmartFreeze
  • 2003: Automatische ijsmaker voor FCKW/FKW-vrije toestellen
  • 2001: TeleSafe-veiligheidssysteem
  • 1999: NoFrost in energieklasse A
  • 1996: BioFresh patent
  • 1993: Compleet gamma FCKW-vrije toestellen
  • 1987: No Frost
  • 1978: Akoestisch temperatuur-alarm
  • 1971: Eerste toestellen met elektronische bediening
  • 1966: FrostSafe-systeem
Elektrozine.be: Hoe dan ook is innovatie belangrijk bij Liebherr?
Patrick Sohier:
"Door het feit dat Liebherr gespecialiseerd is in koelen en vriezen, vind ik het niet meer dan logisch innovatie bovenaan de agenda staat. Innovaties zoals BioFresh, No Frost, freonvrij gas, LED-verlichting, telescopische laders in diepvriezers zijn hiervan mooie voorbeelden. Dit jaar is dat het deurpompsysteem SoftSystem. Bij een volle belading van de binnendeur garandeert dit systeem een bijzonder zacht sluiten van deur. Vanaf een openingshoek van 30 graden wordt de deur zelfs automatisch gesloten. We hebben plannen voor een externe ijsblokjesmaker waarvoor je de deur niet meer hoeft open te doen. Elke innovatie moet wel bijdragen tot de functionaliteit en kwaliteit van de koelkasten en diepvriezers. Innovaties waar de klant echt iets aan heeft."

Elektrozine.be: Wordt de snelheid van diepvriezen niet een groter aandachtspunt? Zoals de shockfreeze-systemen uit de VS?
Patrick Sohier: "Liebherr vindt dat dit voor huishoudelijk gebruik niet nodig is, zolang de consument onze diepvriezers maar op een juiste manier gebruikt. Ik geef een voorbeeld. Op alle onze diepvriezers zit er een SuperFrost-functie op, die de temperatuur tijdelijk doet verlagen. Heel veel mensen schakelen deze functie pas in op het exacte moment dat ze grote hoeveelheden voedsel invriezen. Maar dat klopt dus niet: dit moet eigenlijk een paar uur op voorhand gebeuren, zodat de temperatuur de tijd krijgt om te zakken naar min 25 ŗ 28. Wanneer de verse etenswaren dan in de diepvriezer geplaatst worden, krijg je zo'n beetje het schokeffect."

"Vandaar dat mensen vaak zien dat hun diepvriezer opeens een stijging vertoont naar min drie graden, wat te maken heeft met het inbrengen van warmte in de diepvriezer. Dus twee adviezen: SuperFrost inschakelen maar ook producten laten afkoelen vooraleer ze in de diepvriezer worden geplaatst. SuperFrost schakelt zichzelf overigens uit als de temperatuur terug wordt bereikt."

BioFresh viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan en is een oplossing om groenten, fruit, zuivel, ... langer vers te bewaren.

Elektrozine.be: Misschien kunnen we nog andere misverstanden uit de wereld helpen?
Patrick Sohier: "Een volle diepvriezer is beter dan een lege diepvriezer om af te koelen. Liebherr heeft zelfs een accessoire - een tussenisolatieplaat - om in de diepvriezer te plaatsen zodanig dat een deel wordt bevroren en het andere deel zich rond de 0įC bevindt. Mensen met bv. een diepvriezer met acht laden hebben misschien maar zes maanden van het jaar de diepvriezer op volle capaciteit nodig."

"Mensen twijfelen soms of de koelkast of diepvriezer zich op de juiste temperatuur bevindt en voldoende koelt, dan gaan ze er een thermometer inleggen om te meten. Maar men moet deze thermometer in een glas met water leggen, daar je de temperatuur van een product moet meten. Het is niet omdat de lucht 8 of 9 graden Celsium meet, dat het product geen vijf graden kan hebben. Hetzelfde met de diepvriezer, als je de deur lang laat openstaan zal de temperatuur van de lucht snel stijgen maar dat betekent niet dat het product zware temperatuurschommelingen ondervindt. De thermometer plaats je dan ook best in een glas met olie om de juiste temperatuur te meten. Kortom: meet steeds de temperatuur in een vloeistof."

Aparte wijnkasten die een plaatsje kunnen krijgen in de keuken zelf, zijn steeds meer in trek.

"Misschien nog een tip voor mensen die een koelvriescombinatie hebben met twee deuren, en maar een motor. Bij dergelijke toestellen krijgt de diepvriezer steeds de prioriteit. Wanneer zo'n toestel in de winter in de garage staat, en de temperatuur is ingesteld op zes graden, en de temperatuur zakt in de garage tot drie graden, dan gaat die koelkast niet meer werken. De motor schakelt zichzelf uit en de diepvriezer begint te ontdooien. Gelukkig zijn de meeste diepvriezers uitgerust met een winterschakelaar - manueel of automatisch - waarbij een lampje gaat branden in de koelkast die warmte veroorzaakt en de koelkast er op attent wordt gemaakt dat deze moet beginnen af te koelen. Een tip is dus: eerst even kijken in de gebruiksaanwijzing of de koelkast over een winterschakelaar beschikt, en hoe je die eventueel manueel dient in te schakelen."

Elektrozine.be: Tot slot: wat zou u nog willen verbeteren of veranderd zien?
Patrick Sohier: "Het enige wat we missen bij Liebherr is dat we geen totaalpakket kunnen aanbieden aan de keukenhandelaar. We stellen vast dat er een tendens is dat keukenhandelaars keukens aanbieden met vijf ŗ zes toestellen van hetzelfde merk. Het zou bijzonder mooi zijn als er zich een merk aanbiedt dat aansluit bij Liebherr voor inbouw en waarbij we samen naar de keukenhandelaars kunnen stappen. Dat zou nog eens een extra sterkte kunnen zijn op lange termijn."

"Op korte termijn denk ik dat we nog veel mogelijkheden met het merk Liebherr hebben. Elke dag werken we verder aan het concept en en stellen we het bij waar nodig. Onze dealers zijn zeer tevreden met de stabiliteit en continuÔteit van ons bedrijf. De contactpersonen zijn al lang dezelfde en dat stellen dealers op prijs."


Gepubliceerd op : 10 oktober 2006 Bron : © cuizine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=2 and a.id not in (2595)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=2 and a.id not in (2595) order by a.datum_online desc, a.created desc

cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
MAAK UW KEUZE IN HUISHOUDELEKTRO :