sectornieuws

LG wil tegen 2010 nummer 3-positie in sector

Met een nieuwe country manager aan het roer slaat LG een andere en ambitieuze richting in. LG wil zich kwalitatiever profileren door naast de verkoop van het merk ook objectief advies te verlenen aan handelaars en ketens. Samen met een nieuwe distributiestrategie hopen ze tegen 2010 een nummer 3-positie te verzilveren.





François Schaffers, de nieuwe Country Manager & Sales Director bij LG Electronics Belgium.

Elektrozine.be: Welk carrièretraject heeft u reeds afgelegd voor u bij LG aan de slag ging?
François Schaffers:
"Ik ben mijn carrière begonnen in de platenbusiness bij een zusterfirma van EMI en daarna bij Ariola, vandaag gekend als BMG. Na 7 jaar ben ik uit de muziekwereld gestapt om bij BASF als verkoper van start te gaan. Daarna heb ik 19 jaar voor JVC gewerkt, respectievelijk als vertegenwoordiger, key account manager en verkoopsdirecteur. Op mijn 49ste hield ik even halt om mijn toekomst en de mogelijke opportuniteiten eens te bekijken en zo kwam ik bij LG terecht."

Elektrozine.be: Wat zijn de doelstellingen die u vooropstelt voor LG?
François Schaffers:
"LG, momenteel één van de grote spelers op de markt van elektro, heeft de ijzersterke wil om tegen 2010 in zowel witgoed als bruingoed en telecom de nummer 3 op de markt te worden. Daar hebben we dan ook de producten voor nodig. Als we deze vandaag bekijken, dan hebben we ten opzichte van de meeste concurrenten al een stapje voor. LG heeft het design en de technologische snufjes maar eveneens de value-for-money producten, wat heel belangrijk is."

"Het is wel zo dat LG geen echte basic producten meer heeft in zijn gamma. Als je bijvoorbeeld onze line-up van plasma-tv's en lcd-televisies vergelijkt met die van onze Europese concurrenten, dan zie je bij hen wel nog een echt basic product met een lage prijs. Bij LG hebben wij dat eigenlijk niet meer. Wij starten net ietsje hoger en kwalitatiever, met een betere value-for-money. De rest van het gamma - de duurdere producten, de producten met meer connecties, een mooiere afwerking, met meer kenmerken en een beter design - moeten we verkopen in de kwalitatieve distributie. Dit kunnen ketens zijn maar evengoed onafhankelijke dealers. Vandaag moeten we dus echt werken aan onze distributie."

Elektrozine.be: Op welke manier gaat u deze doelstelling realiseren?
François Schaffers:
"De bedoeling is dat wij bij LG gaan fungeren niet alleen als verkopers van ons merk maar ook als adviseurs van onze distributie. Wij moeten een strategische keuze maken en beslissen met welke dealers wij een partnership kunnen opbouwen. Dergelijke partnerships moeten een win-win relatie zijn waarbij elke partij iets wil bijbrengen."

"Dat zeg ik ook aan ons volledige verkoopsteam. We moeten niet alleen maar verkopen, we moeten vooral proberen te verkopen wat de winkelier ook zelf verder kan verkopen. Ik wil bij handelaars en ketens geen producten neerzetten die bij hen specifiek niet verkoopbaar zijn. Op een dergelijke manier verkopen moet deel uitmaken van onze nieuwe adviseerfunctie bij de handelaars."

Elektrozine.be: Wat houdt die nieuwe adviseerfunctie van LG nog allemaal in?
François Schaffers:
"Wij moeten handelaars helpen om een beter beeld te krijgen van de huidige marktsituatie, hun eigen situatie vandaag en hoe die beide situaties in de toekomst gaan evolueren. Ketens zijn daar meer voor gewapend, zij volgen de ontwikkelingen nauwgezet. Zo weten zij dat bepaalde merken die 5 jaar geleden niets betekenden vandaag plots wèl iets betekenen omdat die technologische snufjes zo belangrijk zijn voor de consument. Wij moeten echt een adviseerattitude hebben. Dat moet de doelstelling zijn van elke vertegenwoordiger, key account manager en mijzelf."

"Op vlak van plasma-tv is LG een echte trendsetter. Zoals deze 42PC1RR plasma-tv met ingebouwde harde schijf van 80GB." 

"En dat is niet evident, omdat men ons nog ziet als pure verkopers, en minder als adviseurs. In het ideale geval zou er een onafhankelijke raadgever moeten zijn, een specialist ter zake die bepaalde dealers adviseert over hun huidige situatie en hun mogelijke toekomst. Het advies dat wij geven is realistisch, objectief en gratis. Als het advies bovendien van ons komt, geeft dat LG een goede en kwalitatieve indruk. Dat is voor ons een groot voordeel."

Elektrozine.be: Wat voor invloed heeft dit op de aanwezigheid van LG in de hypermarkten?
François Schaffers:
"In het verleden is er inderdaad vaak gewerkt met hypermarkten. Vandaag hebben we daar een bepaalde positie, die mag blijven bestaan zoals die vandaag bestaat. Als we echter onze omzet verder willen uitbouwen en een welbepaalde marktpositie willen innemen, dan zullen we dat wel moeten doen met aankoopgroeperingen en zelfstandige handelaars die de mogelijkheden hebben om ook onze duurdere producten te verkopen."

"Het is natuurlijk gemakkelijker om naar een keten te stappen, een goed akkoord uit te werken en zo bij 50 of meer winkels binnen te geraken. Bij zelfstandige handelaars werkt dit helemaal anders. Bij hen zit je met verschillende aankoopgroeperingen. Met deze groeperingen moet je goede akkoorden kunnen uitbouwen en nadien moet je elk dealer individueel bezoeken."

Elektrozine.be: Wat zijn de trends die u met LG momenteel zet in witgoed, bruingoed en telecom?
François Schaffers:
"Witgoed en telecom zijn vrij nieuw voor mij. In bruingoed ben ik meer thuis. LG is echt wel een trendsetter op vlak van plasma-tv en lcd-televisie. Ook wat betreft het introduceren van de nieuwe technologieën, bijvoorbeeld voor de dvd-recorders, is LG een echte koploper."

"Het is de bedoeling dat LG unieke toestellen in de markt zet. Niet alleen toestellen met unieke features maar echt vernieuwende apparaten waarmee we een nieuwe markt kunnen creëren. Vandaag hebben wij bijvoorbeeld als unicum een plasma-televisie van 42-inch met ingebouwde hard disk recorder van 80GB aan een fantastische prijs van 2199 euro. In principe zijn we daarmee de enigste."

"De stoomwasmachine heeft geen enkele concurrent in zijn assortiment."

"Ook wat witgoed betreft is het zo dat wij een aantal unieke producten op de markt brengen. Daarbij denk ik aan onze stoomwasmachine die geen enkele concurrent in zijn assortiment heeft. LG komt ook uit met een speciale reeks Anti Allergy stofzuigers. Bij de microgolfovens hebben we onze Wavedoms met afgeronde achterkant. Stuk voor stuk uitzonderlijke producten."

Elektrozine.be: Hoe zou u uw eigen managementstijl omschrijven?
François Schaffers:
"Ik ben iemand die houdt van een goed gestructureerde organisatie, daar bedoel ik mee dat de dingen duidelijk moeten zijn voor iedereen. Bovendien voel ik me pas goed als ik in een goed georganiseerde structuur kan werken. Een open mentaliteit vind ik heel belangrijk, mensen kunnen altijd met mij praten."

"Wat de rode draad moet zijn, is dat LG zich kwalitatiever wil profileren bij de dealers, of het nu gaat om ketens, hypermarkten of zelfstandige handelaars. Die kwaliteit kan er alleen maar komen als er ook intern kwalitatief wordt gewerkt. Daarmee bedoel ik niet alleen de dienst-na-verkoop maar alle 28 medewerkers van LG. Zelfs bij het opnemen van de telefoon moet bij elk van ons die kwaliteit blijken, producten alleen zijn niet voldoende."


Gepubliceerd op : 20 maart 2006 Bron : © cuizine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.id not in (2361)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.id not in (2361) order by a.datum_online desc, a.created desc

cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws

laatste nieuws algemeen

meer nieuws algemeen