sectornieuws

Nieuwe richting en visie voor Novy: van productie naar een klant/marktgerichte organisatie

In mei 2005 raakte bekend dat de verschaffer van risicokapitaal Fortis Private Equity een meerderheidsbelang heeft genomen in de West-Vlaamse producent van keukenapparatuur en fietsen Novy. Een gesprek met de CEO.





Sinds vorig jaar waait er dus een frisse wind door het Belgische bedrijf. Er werd een externe manager via headhunting aangetrokken. Sinds vier maanden is de 49-jarige Philippe Beauduin de nieuwe CEO van Novy.

Philippe Beauduin, CEO van Novy, in de toonzaal in Kuurne.

Elektrozine.be: U bent zich intussen volop aan het inwerken. Wat is uw achtergrond?
Philippe Beauduin:
"Ik kom uit een totaal andere branche, de voeding. Eigenlijk heb ik een vrij algemene achtergrond. Ik ben van opleiding handelsingenieur en was de eerste vier jaar auditor bij Deloitte. Het overgrote deel van mijn carriŤre - zo'n 16 jaar - heb ik gewerkt voor United Biscuits, beter bekend als de (toenmalige) eigenaar van de Croky chips in Veurne. Tien jaar lang oefende ik er de functie uit van Business Development Manager. In die periode heb ik heel Europa afgereisd en was ik verantwoordelijk voor acquisities, joint-ventures, export en nieuwe projecten. De laatste drie jaar (1997-2000) was ik Algemeen Directeur van de chipsfabriek in Veurne."

"In 2000 vervoegde ik de Belgische beursgenoteerde groep Carestel, als Algemeen Directeur van de dochter Hot Cuisine, marktleider in kwalitatief bereide maaltijden (o.m. hofleverancier van Delhaize). De opdracht was het professionaliseren en het internationaliseren van een tot dan toe vooral Belgisch getint bedrijf. Ik hou aan mijn 5 jaar Hot Cuisine heel mooie herinneringen over met tal van successen. Het bedrijf werd helaas door een noodleidend Carestel verkocht aan een concurrent en samen met mijn management team ruimde ik plaats voor de nieuwe eigenaar. De risicoís van het vak."

"In mei 2005 werd ik gecontacteerd door Fortis Private Equity en de familie Lannoy. Men zocht een CEO voor Novy. Het aandeelhouderschap was na een Owner Buy Out herschikt. Hierbij werd FPE meerderheidsaandeelhouder terwijl de familie Lannoy belangrijke minderheidsaandeelhouder bleef. Om het bedrijf een nieuw elan te geven, beslisten de aandeelhouders een externe CEO aan te trekken. Men zocht een figuur die tegelijk ervaring had op het vlak van Business Development en internationale markten maar ook een zekere affiniteit had met het werken in een familiale omgeving. Wij konden het vrij vlug met elkaar vinden. Ik vulde beide voorwaarden in en de uitdaging boeide mij. Na 97 jaar had Novy voor het eerst een buitenstaander aan het hoofd van het bedrijf. Dat telt. Maar de familie, en haar medewerkers hebben mij met open armen ontvangen en ik geniet hun volledige steun. Verschillende leden van de familie zijn trouwens nog in het management actief en de samenwerking verloopt uitstekend."

Elektrozine.be: Welke uitdaging ziet u bij Novy?
Philippe Beauduin:
"Mijn taak bestaat er in om wat meer richting en visie te geven aan de organisatie, en een strategisch kader aan te reiken naast de dagelijkse manier van werken. De positieve eigenschappen van een familiebedrijf neem ik hierin graag mee: korte communicatielijnen, gedrevenheid, het harde werken, de positieve ingesteldheid. De uitdaging bij Novy is er ťťn van groei. Mijn eerste werk was een gesprek met alle personeelsleden, zaak om de temperatuur te meten. Samen met verschillende klantenbezoeken en gesprekken met leveranciers diende dit als voorbereiding voor het opstellen van het businessplan, dat half januari aan de Raad van Bestuur werd voorgesteld. Vrij snel heb ik tevens een management team gevormd. Dit moet leiden tot een meer gecoŲrdineerde algemene aanpak, uniforme communicatie en beslissingneming."

Elektrozine.be: Welke strategie heeft u voor Novy in petto?
Philippe Beauduin:
"We willen onze groei versnellen, zowel in binnen- als buitenland. We zien een grote opportuniteit in onze thuismarkten: BelgiŽ, Frankrijk en Nederland. In deze landen willen we onze sterke posities verder uitbouwen. De drie pijlers van onze strategie zijn een meer marktgerichte productinnovatie, een betere klantenservice en het professionaliseren van de commerciŽle aanpak."

"Novy dampkappen zijn de beste op de markt, tenminste dat vinden wijzelf. Ook onze klanten en eindconsumenten assimileren Novy met hoge kwaliteit, degelijkheid, betrouwbaarheid en een niet onaardige design. Ik zou graag hebben dat wij tevens gezien worden als trendsetter en innovator, als specialist in 'air management' in de keuken. Als marktleider in dampkappen is het de taak van Novy om op een innovatieve, creatieve manier onze klanten te bedienen en hen een compleet productaanbod te bieden."

"Vandaag vertoont ons assortiment nog enkele hiaten, en deze moeten wij snel invullen. Toch is het niet de bedoeling ons assortiment oneindig in de breedte uit te breiden. Ik vergelijk ons vaak met het automerk BMW, dat de reeksen 1, 3, 5 of† 7 aanbiedt. Binnen die reeks hebben ze opties en types. Ze creŽren ook geen reeks 9 of reeks 11. De consument zit daar ook niet op te wachten. Wij willen als bedrijf meer opties gaan aanbieden binnen een aantal bestaande productmodellen. Opties die de consument meer comfort en gebruiksgemak verschaffen."

"Ik zou graag hebben dat we gezien worden als de trendsetter en innovator, als een merk dat met vernieuwende producten uitpakt."

"Een tweede pijler van de strategie is het verhogen van de klantgerichtheid van onze organisatie. Novy is gegroeid vanuit een industriŽle omgeving en was in haar marktbenadering eerder productiegericht. De opdracht is het bedrijf , in al haar rangen, om te vormen van een productie- naar een markt/klantgerichte organisatie. Dit is de fundamentele verandering waarvoor het bedrijf staat wanneer het de vele opportuniteiten wil grijpen."

"De derde pijler van de strategie is het uitbouwen van een meer professionele en gecoŲrdineerde commerciŽle benadering van onze klanten en markten. Hiervoor rekruteren wij op dit moment een Sales Manager die ons team moet komen versterken. Zowel in BelgiŽ als in het buitenland zien wij nog tal van opportuniteiten. Onder meer in het segment van de projectbouw die sterk in de lift zit."

"Onze Delicious Design campagne kan rekenen op uitstekende reacties."

Elektrozine.be: Novy kan toch nog steeds van een goede reputatie genieten?
Philippe Beauduin: ""Inderdaad, en deze sterke troef moeten wij koesteren en verder uitbouwen door in ons merk en imago te investeren. Ook in onze reclamecampagnes willen wij ons onderscheiden van de concurrentie. Wij krijgen trouwens uitstekende reacties op onze Delicious Design campagne (spiegeleieren, vis, asperges, etcÖ). Met marktonderzoek willen we weten hoe het effectief staat met onze merkbekendheid binnen onze consumenten doelgroepen ."

Elektrozine.be: Novy verzorgt nog steeds zijn eigen productie.
Philippe Beauduin:
"En dat is ten opzichte van de concurrenten - vooral grote multinationals - een voordeel. We zijn kleiner, flexibeler en hebben de productie in eigen handen. Op die manier houden wij ook de expertise dicht tegen de borst. We zijn geen producent van tienduizend dampkappen per dag. Maar omdat we duurzame en kwaliteitsvolle producten maken, kunnen we dat hier in BelgiŽ blijven doen. Onze flexibiliteit moeten wij nog meer als troef uitspelen. Uiteraard streven wij tegelijk naar een optimale operationele efficiŽntie, maar met onze portefeuille van producten heeft het geen zin om naar China te gaan."

"We willen het verschil maken in kwaliteit, design, techniek en customer service. Dat is een stuk van onze visie. Hierin kunnen we toonaangevend zijn. Een merk als Electrolux dekt met zijn merken verschillende segmenten af. Wij dekken ons eigen segment af, en trachten hierin de beste te zijn. Als mensen een keuken plaatsen, moet de reflex zijn: ik wil de beste dampkap, een Novy. Dat betekent niet dat we dure producten willen aanbieden. Onze toestellen moeten steeds voor een breed publiek bereikbaar blijven."

Elektrozine.be: Hou zou u uw managementstijl omschrijven?
Philippe Beauduin:
"Het verantwoordelijk maken van een organisatie. Dat heeft te maken met communicatie en bevoegdheden. Mijn stijl is er ťťn die faciliteert en ondersteunt en die ernaar streeft dat mensen hun verantwoordelijkheden opnemen. Ik heb een open, communicatieve stijl. Ik werk resultaatgericht, en denk dat ik goed luister en klantgericht ben. De klant gaat voor alles."

"Een belangrijke stap in 2006 is de vernieuwing van onze website."

Elektrozine.be: U wil vooral investeren in mensen. Zijn er nog andere investeringen gepland?
Philippe Beauduin:
"Investeringen in capaciteit, flexibiliteit en technologie. Capaciteit zullen we verder uitbreiden met investeringen in het machinepark. Flexibiliteit door ervoor te zorgen dat het machinepark en onze systemen aangepast zijn aan de complexiteit van onze activiteit en aan de noden van onze klanten. En met technologie bedoel ik dat wij steeds aan de spits willen staan van de meest recente technieken."

Elektrozine.be: Worden er nieuwe producten aangekondigd?
Philippe Beauduin:
"De nieuwe FlatíLine wandkap is onlangs geÔntroduceerd. De resultaten overtreffen onze stoutste verwachtingen ! Binnenkort is ook het Flat'line eiland beschikbaar; de IO-dampkap is al langer aangekondigd maar vanaf nu ook echt te verkrijgen; de nieuwe combi-ovens sluiten qua design aan bij de ovens; de vaatwassers hebben het A-label; en tenslotte zijn onze vitroceramische kooktafels nu verkrijgbaar met tiptoetsen vooraan en beschikken wij over nieuwe inductiekooktafels met 4 afzonderlijke boosters die in dit segment de beste kwaliteit/prijs verhouding bieden. De nieuwe toestellen zal je uitgebreid kunnen bewonderen op Batibouw 2006. Op onze vernieuwde website kan je overigens het volledig assortiment nog eens rustig bekijken."

Vraag meer info:
- Novy

Lees meer:

- Fortis Private Equity investeert in Novy


Meer nieuwigheden:
huishoudelektro
Gepubliceerd op : 4 maart 2006 Bron : © cuizine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.id not in (2315)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.id not in (2315) order by a.datum_online desc, a.created desc

cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws
cuizine.be
sectornieuws