sectornieuws

Vakhandel centraal op elektro-portaalsite






www.elektro.be krijgt steeds meer mogelijkheden 
Het Internet omvat massa’s informatie, waar je als handelaar en installateur niet altijd even makkelijk je weg terugvindt. Bert Ide wil met zijn unieke site www.elektro.be een leidraad zijn. Een kompas om in de wirwar aan informatie de interessante sites terug te vinden.

Ooit was Bert Ide werkzaam in een schoenengroothandel. “Maar informatica heeft mij al altijd geďnteresseerd,” steekt deze dynamische West-Vlaming van wal. “In mijn vorige job was ik zelfs voorzitter van de computerclub.” Reeds daar onderkende hij het probleem van de grote hoeveelheid informatie op het net en de noodzaak om alles te structureren. Een andere passie van Bert Ide is “gadgets” en elektronica. De stap naar de elektrohandel was snel gezet… 

Gat in de markt
 
Een informatieve studieronde bij de elektrohandelaars in zijn buurt leerde hem dat niet alleen de onoverzichtelijke hoop informatie op het Internet een bron van ergernis is van vele handelaars, maar dat ook het terugvinden van een merk in de poel van vele verdelers niet altijd evident is. Voeg daarbij het feit dat de website niet altijd de naam van het merk draagt (of dat de schrijfwijze niet altijd logisch is) en Bert Ide zag meteen een gat in de markt: een elektro-portaalsite. 

Nieuwigheden
 “In ons land zijn nog niet al te veel handelaars of installateurs actief gebruiker van Internet,” vertelt Bert Ide. “In vergelijking met de rest van Europa staan we achter. De grote doorbraak moet nog komen.” Met zijn site wil hij klaar zijn als die grote doorbraak er komt. Zijn eerste streven is de nieuwe producten snel en eenvoudig voorstellen aan de bezoekende handelaar via een fotootje en een korte uitleg. Bert Ide: “Het gebeurt steeds vaker dat jongeren een winkel binnenstappen en de handelaar naar een spiksplinternieuw product vragen waar deze laatste nog nooit van gehoord heeft. Jongeren surfen immers heel regelmatig en hebben interesse voor alle nieuwste elektrische en elektronische snufjes. Om dit fenomeen het hoofd te bieden, hoeft de handelaar enkel nog regelmatig www.elektro.be te komen bezoeken en hij zal sneller –of toch minstens even snel- op de hoogte zijn dan zijn klanten.” Het is zeker niet de bedoeling van de site om alle informatie over bepaalde producten te bieden. “Dat is de taak van de leverancier,” vindt Bert Ide. Wel wil hij de handelaar op de hoogte houden van wat er aan nieuws te vinden is op de markt. 

Doelgroep: consument  
Toch is de doelgroep van de site in eerste instantie de consument. Hij moet in eerste instantie de nieuwigheden te zien krijgen. Vervolgens krijgt hij de kans om –via links naar de fabrikant- meer informatie over het gekozen product te bekomen. “De meest gestelde vraag van de consument is echter: waar kan ik dit product kopen,” weet Bert Ide. “En dat is nu precies de unieke nieuwigheid die wij recent aan onze site hebben toegevoegd. Als de consument op het knopje “Shop” klikt, krijgt hij een lijst van de handelaars die het bewuste product verdelen. Vervolgens kan hij de verkregen lijst verkleinen door de handelaars per provincie en zelfs per stad op te vragen.” Uiteraard zijn het slechts de handelaars die zich ingeschreven hebben, die in deze lijst verschijnen. “De bezoekers van onze site (en van Internet in het algemeen) zijn meestal op zoek naar informatie omdat ze vlak voor een aankoop staan,” weet Bert Ide. “En daarom is het zo handig dat men meteen ook de verkooppunten kan krijgen, waar men terecht kan voor de aankoop van het product van zijn keuze.” 

Je eigen website  
Als je vervolgens op één van de handelaars dubbelklikt, dan kom je terecht op een pagina van die handelaar. “Voor een billijke prijs van 250 Eur, wordt de handelaar opgenomen in de lijst čn krijgt hij een pagina tot zijn beschikking,” vertelt Bert Ide. “Met die pagina kan de handelaar doen wat hij wil, wanneer hij dat wil. Via een paswoord kan hij immers te allen tijde op zijn pagina, zodat hij er ook promotionele acties en tijdgebonden reclame op kwijt kan. Voor een minimum investering kan elke kleine handelaar nu ook een eigen website hebben.” 

GSM zeer populair
 
Via freelancers slaagt Bert Ide erin om de site dagelijks te updaten. “Wij zijn ook in staat om het aantal bezoeken en de interessegebieden van onze bezoekers te meten,” vertelt Bert Ide. “In november hadden wij in totaal maar liefst 80.000 bezoeken. Meest bekeken en geliefde item waren de GSM-toestellen, op de voet gevolgd door MP3. Dit laatste moeten we echter relativeren, omdat heel wat jongeren het net afschuimen op zoek naar gratis songs die ze kunnen downloaden. Op de derde plaats staan de digitale fotocamera’s.” 

Hoog bij zoekmachines  
Hoe kom je –als relatief jonge site- aan zo’n hoge bezoekcijfers? “Daar zijn de zoekmachines verantwoordelijk voor,” verklapt Bert Ide. “Meer dan 80% van de bezoekers aan onze site, komt van de zoekmachines. Het is voor ons dan ook een prioriteit om daar bovenaan te staan.” En ja hoor! Als je bijvoorbeeld bij Alta Vista gaat zoeken onder “elektro”, dan krijg je 683.983 results en staat www.elektro.be op de eerste plaats. “Dit heeft eerst en vooral te maken met de goede naamkeuze,” vertelt Bert Ide. “Vervolgens is één van onze freelancers elke dag een half uur bezig met het verkrijgen van hoge scores in de zoekmachines.” 

Geen e-commerce  
Op de site www.elektro.be kan je geen artikelen kopen. Wel zijn er links te vinden naar dergelijke pagina’s. “Wij schuiven de vakhandel naar voor,” vertelt Bert Ide. “Als www.elektro.be willen we enkel een informatiemedium zijn.” 

Nederlandstalig  
In eerste instantie is de site www.elektro.be enkel in het Nederlands voorhanden. “Wij weten dat 68% van de surfers in ons land Nederlandstalig zijn,” vertelt Bert Ide. “In een tweede stadium denken wij er wel aan om de site te laten vertalen, maar eerst willen we de Nederlandstalige site volledig op punt zetten.” 

Gebruiksvriendelijk  
Bert Ide is zeer trots op de gebruiksvriendelijkheid van zijn website. Zo heeft hij onlangs een nieuwe zoekmachine geďnstalleerd. Daarop kan de bezoeker alles terugzoeken: een toestel, een handelaar, handelaars in een bepaalde stad, een hersteldienst in de buurt… De website www.elektro.be richt zich in eerste instantie tot de handelaar. Momenteel is Bert Ide bezig met een tweede project naar de installateur toe.

Linda Claeys


Meer nieuwigheden:
mixer
dvd-speler
Gepubliceerd op : 30 januari 2002 Bron : © cuizine.be
print e-mail
nieuwsbrief
nieuws

select distinct a.id from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=4 and a.id not in (131)

select distinct a.id, a.title, a.title_fr, a.hcatid, a.content, a.content_fr, a.content_short, a.content_short_fr, a.fotonaam, year(a.created)-2000 jaarcode, a.type, a.datum_online, a.main_image from categories c right join ez_artikels_cat ac on ac.scat_id=c.ID left join ez_artikels a on a.id=ac.artikel_id where c.active_cz=1 and a.type in (4) and a.active=1 and a.datum_online<=curdate() and a.hcatid=4 and a.id not in (131) order by a.datum_online desc, a.created desc

laatste nieuws in vision / tv

meer nieuws in vision / tv
MAAK UW KEUZE IN VISION / TV :